ISBN: 9781838669072
Het eerste boek dat een visuele geschiedenis van vrouwensportkleding in kaart brengt, en de sleutelrol die Nike daarin de afgelopen 50 jaar heeft gespeeld.
Dit is een boek over Nike sportkleding en wat het betekent voor vrouwen. De kleding die vrouwen dragen en waarom ze die dragen. Het gaat over atleten, van de elite tot de aspirant-amateur, die marathons lopen of boodschappen doen. Het gaat over de ruimtes waarin we presteren en de manier waarop we kleding gebruiken om dat te doen: van de baan en de fitnessstudio tot een online wereld en de straat buiten.
Look Good, Feel Good, Play Good visualiseert de relatie tussen vrouwen en de kleding die ze dragen aan de hand van vijf ontwerparchetypes uit de sportgeschiedenis: warming-ups, truien, leggings, sportbeha's en shorts. Het boek is doordrenkt van verhalen, geschiedenis en Nike's overvloedige archief en het rijke beeldmateriaal omvat reproducties van Nike's handelscatalogi die teruggaan tot het begin van de jaren tachtig, historische en hedendaagse fotografie, schetsen, advertenties, stofstalen, seizoensgebonden kleurenpaletten, originele ontwerpvoorstellen en patenten, logo's, product- en campagnefoto's en alles daartussenin.
Elk hoofdstuk bevat interviews met Nike atleten, trainers en andere medewerkers, samen met inzichtelijke teksten van culturele commentatoren. Met meer dan 350 pagina's en 575 afbeeldingen brengt dit ongekende volume niet alleen de ontwikkeling van vrouwensportkleding in kaart, maar bewijst het ook het potentieel ervan, in welke context dan ook, om atleten die zich als vrouw identificeren zich op hun krachtigst te laten voelen.
© 2024 www.boomboxx.nl